Tijdens de individuele klassieke/musical-zanglessen wordt er veel aandacht besteed aan techniek, interpretatie, ademhaling, en alle andere dingen die bij zingen aan bod komen. Maar er is niet altijd de mogelijkheid om een lied of aria gewoon eens een paar keer door te zingen met de juiste pianobegeleiding. Dat kan je ook beter bij een echte pianist doen dan bij je zangdocent. De meeste zangdocenten spelen wel een beetje piano, maar hun expertise ligt toch echt bij het zingen. Een pianist heeft zich in het piano spelen kunnen specialiseren, dus daar heb je in zo'n geval meer aan.

Dat is ook de reden dat bijna alle professionele zangers een vaste correpetitor hebben. Een pianist, die ook veel weet van de muziek die zij zingen, waar ze regelmatig nieuw repertoire mee door nemen, en ouder repertoire herhalen om zich bijvoorbeeld voor te bereiden op een auditie. Niet alleen is het fijn om een keer alle noten te horen van de pianopartij, maar een correpetitor zal ook vanuit een andere invalshoek dan de zangdocent advies geven. Gaat een zangdocent vaak in op het technische aspect, of op de interpretatie, een correpetitor laat je ook weten waar de valkuilen zitten als je dit ooit met een dirigent uitvoert, of zal meer aandacht besteden aan het samenspel tussen zang en piano.

Ook kan een correpetitor helpen bij het instuderen van nieuwe muziek. Als muziek snel ingestudeerd moet worden, kan een correpetitor het instudeertempo flink verhogen.

 

Zangschool Arnhem biedt ook correpetitorlessen aan. Onze vaste correpetitor is Heleen Vegter. Zij werkt met de klassieke en musical-leerlingen van Zangschool Arnhem. Maar ook als je geen les hebt bij Zangschool Arnhem kan je lessen volgen bij Heleen.

Ze geeft dus geen pianoles bij de Zangschool, maar helpt je bij het instuderen van je muziek. Of helpt je voorbereiden op een auditie of een optreden, zodat je zeker bent van je inzetten. Of geeft je de mogelijkheid iets gewoon een paar keer door te zingen, zodat je er zekerder van wordt. Ook kan Heleen helpen met het begrijpen van notenschrift en theorie, bij de zangers die daar minder bedreven in zijn.